onsdag 10 april 2013

Glutenintolerans

Vår dotter, Matilda, är glutenintolerant och igår var det dags för den årliga kontrollen.
Vikt, längd, kläm och känn på magen + lite matprat. Vi har en fantastisk läkare, Lotta Webb. Hon är så otroligt engagerad och att äta glutenfritt känns bara helt naturligt när vi varit där.

På längden har Matilda tagit ett rejält skutt men vikten är fortfarande lite under. Men hon tar sig, enligt läkaren såg hon perfekt ut. Då sträckte Matilda lite extra på sig :)
Vi fick även veta att när man äter glutenfritt så kan det påverka sköldkörteln så det blir provtagning om ett par månader igen för att ha koll på det värdet.

Vi upptäckte glutenintoleransen på Matilda när hon var fem år, hon är idag nio. Först storgrät jag och tyckte väldigt synd om henne, hon skulle aldrig mer kunna äta tre av fyra sädesslag och hur skulle det bli i skolan, på kalas, hos kompisar, hos våra föräldrar?!
Tänk så fel vi hade! Allt har gått jättebra, dels med hjälp av dietist, men även att kompisars föräldrar engagerar sig och bakar eller köper hem glutenfritt. För våra föräldrar är det helt naturligt att idag servera både glutenfritt och laktosfritt (kusinerna är laktosintoleranta) och vi har fått massor av god mat och smaskiga efterrätter när vi har varit bortbjudna på middag.

Det som vi oftast bakar i vår familj är kladdkaka. Det är både lätt och gott.
Jag tänkte bjuda på vårt glutenfria recept:

2 ägg
2,5 dl socker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl glutenfritt mjöl
1/2 tsk salt

Ugnen ska värmas till 175 grader.
Vispa ägg och socker poröst
Blanda samman resten av ingredienserna i en annan bunke, smält smöret i en kastrull.
Blanda ner de torra ingredienserna med ägg- och sockerblandningen och blanda till sist ner det smälta smöret.
Blanda försiktigt!
Smöra och 'bröa' en form med kokos (ej ströbröd som innehåller gluten)
Grädda i 15-20 minuter. I vår ugn blir kakan perfekt efter 17 min. Låt svalna och pudra med florsocker.
Servera gärna med grädde och hallon.

Vi måste ju även prata lite virkning :)
Idag hämtade jag mina ergonomiska virknålar. Jag beställde i måndags och fick dem idag. Det kallar jag snabb leverans. Tack för det www.garnkorgen.se !

Ta hand om er!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar